Avui he escrit en el bloc del entorn Moodle que comparteixo amb els meus alumnes una confessió que feia un parell de dies que volia fer. Es tracta del tractament que faig de la gramàtica a les meves classes. Començo per confessar que no m’agrada ensenyar gramàtica. M’agrada estudiar gramàtica, entendre i jugar amb les formules de combinatòria que ens permet cada idioma, però trobo frustrant i poc motivant ensenyar gramàtica. La comparació que millor representa aquest sentiment és el joc d’escacs. M’agrada molt jugar escacs, però trobaria horrorós haver d’explicar a algú les regles del joc, les jugades, les estratègies, etc. El que s’ha de fer si t’agrada el joc és jugar. Doncs el mateix em passa amb la gramàtica, buscar exemples, excepcions i fer llistes no serveix de res si es posa en pràctica aquesta teoria matemàtic-llingüistica. Amb els alumnes de 5è les explicacions gramaticals han arribat a un cert nivell de complexitat i com que els alumnes fan servir els seus caps constantment, en unes quantes ocasions em trobo amb preguntes que em fan buscar usos de la llengua que puguin donar resposta i aclarir els seus dubtes. Això des de fora a mi em genera inseguretat, ja que per una banda penso que ells pensen que no sé de que parlo i per una altra banda me’n adono, que el meu coneixement de la llengua està basat en l’ús real de la mateixa, una situació que és simplement impossible per la majoria dels estudiants.
Parlar d’aquest tema amb els meus estudiants m’ha deixat més tranquil, al menys de moment. Vull esperar i veure quins comentaris i reaccions provoca, però confio en que pugui servir per millorar la dinàmica del tractament de la gramàtica dins les meves classes. Un tema en el qual sé que em cal millorar.
Friday, 13 November 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)


Quan et dic que a mi m'agrada molt ensenyar gramàtica és perquè majoritàriament dono classes en nivells inferiors. Es veritat que explicar gramàtica en nivells superiors és molt diferent. A Alemany la gramàtica que es dona a 5è és la gramàtica del llenguatge de la premsa o les notícies de la televisió. No és alguna cosa de la que en fem ús quan parlem , és per això que sempre els hi dic que els ho ensenyo perquè ho puguin entendre però no perquè ho sàpiguen produïr. No cal que ells ho produeixin.No sé si t'ajuda gaire això, en podem seguir parlant.
ReplyDeleteDius que la gramàtica per tu és com els escacs, que t'agrada jugar-hi, però no explicar les regles.... perquè ho fas? perquè no deixes jugar als teus alumnes? (és una idea....)
ReplyDelete